חקר פירות הדר

לומדות מניסיון (נכתב לאחר העברת השיעור)

הערות ודגשים:

מומלץ לקיים את הפעילות בעונת החורף ובסמוך לחג ט"ו בשבט. כך ניתן לקשר את השיעור גם לעונה וגם למועד מבחינת מאכלים רלוונטיים למשל. כמו כן, חשוב לדאוג מראש שדף התצפית יהיה מודבק במחברתם של הילדים על מנת להקל על הכתיבה והציורים.

בנוסף, השיעור מזמן פעילויות המשך נוספות כדוגמת חקר עצי הדר מטקסטים, הכנת סלט פירות הדר ועוד.

השיעור התקיים בחצי כיתה – ייתכן שבמידה והיה מתקיים עם כיתה שלמה סבבי השיח היו מתקצרים או לחילופין מתקיימים בקבוצות כאשר המורה עוברת בין הקבוצות.

מחשבות של איילת ומיכל (עץ הרעיונות):

מומלץ לחלק את הזוגות לעצים השונים (במידה וכמותם מאפשרת זאת) על מנת שיהיה גיוון בחקר ובשיתוף התוצרים במליאה.

מערך זה הינו חלק ממאגר המערכים שהוקם כחלק משיתוף פעולה בין עץ הרעיונות לאיגוד ערים שרון-כרמל

כתבו: תרזה דיין, יפעת טרופר, חגית לסנר, רויטל יניב

 נושא: טבע/מדעים / שפה

משך: 2 שיעורים

שכבה: ד

ציוד נחוץ: מחברת, דף תצפית, קלמר מאובזר כולל צבעי עפרון, צבעי עיפרון נוספים מהכיתה .

תיאור הערות
פתיחה

פתחנו את השיעור בישיבה בכיתת הקק"ל שבחווה והתבוננו סביבנו על מאפייני החורף הבאים לידי ביטוי. שוחחנו על מזג האוויר המשתנה, העצים הנשירים וירוקי העד. הילדים שיתפו בצבע הירוק הבולט, הקור, האדמה הרטובה. כמו כן זיהו שמסביבנו ישנם עצי הדר ירוקי עד וחלקם בעלי פירות

 
מעבר

שאלתי את הילדים: אילו עצי הדר הם מכירים? לאחר מכן ערכנו סבב קצר: כל ילד בתורו שיתף בפרי ההדר האהוב כולל מאכלים אהובים מפירות הדר (ניצלנו גם את חג ט"ו בשבט המתקרב להיזכר במאכלים אהובים שונים). שאלה נוספת שנשאלה: מי מגדל עצי הדר בגינתו?

 
גוף הפעילות

המשימה שניתנה בשלב זה לילדים הייתה לגשת לחלקת עצי ההדר שבחווה ובאופן חופשי להתיישב בזוגות ליד אחד העצים ולתצפת עליו. הילדים יכלו לבחור את עצי התפוז, תפוז סיני, אשכולית ומנדרינה.

הם קיבלו דף תצפית מובנה שכלל שאלות הקשורות לצורת העלים, מרקם, גודל העץ, צורת הפרי, צבעו ועוד. בנוסף, התבקשו הילדים לצייר את העלים, הפרי ובדף נוסף במחברת העברית את העץ בשלמותו עם העלים.

 

מעבר

בסיום התצפית ישבנו במעגל וערכנו תערוכה של תוצרי הציורים השונים. כל זוג שיתף את הקבוצה בפרטים על עץ ההדר שחקר ונערך דיון קבוצתי.

 
סיכום

בסיום השיעור שוחחנו על חווית חקר עצי ההדר. שאלנו בנוסף שאלות גם על הרגשתם לעבוד בזוג. שאלה מעניינת נוספת שנשאלה הייתה – האם דף התצפית המובנה עזר להם לבחון את העץ או שהיו מעדיפים לבצע תצפית פתוחה. רוב הילדים שיתפו שהדף סייע למקד את הלמידה.

הילדים הציגו את ציוריהם במליאה וניכרת השקעתם הרבה.

 

 

דילוג לתוכן