שם המספר

לומדות מניסיון (נכתב לאחר העברת השיעור)

הערות ודגשים:

לפני שיעור  חשוב לשוחח עם תלמידים על שעון. אפשר לעשות זאת אפילו במסגרת שיעור מתמטיקה ולא שפה. בנוסף להזכיר להם את שם המספר

המלצות הנוגעות להעברת השיעור שנית:

חשוב להקדיש לשיעור זה שיעור כפול 90 דקות

בפעם הבא ניתן לעשות שיעור משולב גם בתחום השפה וגם המתמטיקה להכניס נקודות חשובות ומדידת הזמן במסגרת תכנית לימודים של מתמטיקה. תהיה חזרה מצויינת על החומר .

מחשבות של איילת ומיכל (עץ הרעיונות):

את הפתיחה אפשר לעשות גם בחוץ במשחק בו כל ילד.ה מקבל.ת מספר ועליהם להגיד את שם המספר בצורה שגויה ויתר הילדים מציעים איך נכון לומר את המספר.

אפשרות נוספת לפתיחה – לשאול את הילדים מה השעה עכשיו (זו הזדמנות לתזכר לגבי שעון ואיך קוראים שעון) ואז לחלק לכל אחד פתק עם אחת האפשרויות הבאות: שעון דיגיטלי / שעון מכני / שעה כתובה במילים. לכל שעה בפתקים יהיו למעשה 3 ייצוגים. המשימה של התלמידים תהיה למצוא את 2 הילדים שקיבלו פתק עם אותה שעה כמוהם. כך גם נחלק אותם לקבוצות.

משחק שיכול לשמש את הילדים לתרגול סביב השעון בקבוצה של 3 – אחד כרוז השעות, אחד הוא מחוג הדקות והשלישי מחוג השעות (אם יש 4 בקבוצה אפשר מחוג שניות). הראשון מכריז על השעה והאחרים נעמדים בשעה הנכונה, אפשר וכדאי כמובן להחליף תפקידים.

לגבי המעבר השני – הוא דורש שני תאי שטח למעשה רחבה ושטח טבעי, אם אלו אינם ממש סמוכים בבית הספר אנו ממליצות לבחור מעבר אחר, אפשר ניענוע-שיגוע וזזים רק כשאומרים שם מספר נכון.

אפשר, במקום או בנוסף ל"שעון" עגול ליצור שעון שמש ו"לכוון" אותו בעזרת כתיבת המספרים במהלך היום, את השעה הראשונה יכתבו במהלך השיעור. אפשר לבקש מהילדים לכתוב ליד שם מספר (שיכתב נכון כמובן) משהו שקרה סביבם בשעה שכיוונו אותו.

מערך זה הינו חלק ממאגר המערכים שהוקם כחלק משיתוף פעולה בין עץ הרעיונות לאיגוד ערים שרון-כרמל

כתבו: שרון גליקמן, יעל ולדה קונובלוב ומורן הללי

נושא: שפה

משך: שיעור

שכבה: ה

ציוד נחוץ: דף , כלי כתיבה, פאלפון וגירים

תיאור הערות
פתיחה

כתיבה על הלוח : שם המספר

תזכורת מה זה בעזרת משחק קהוט

(לפתיחה בחוץ, ראו הערות של איילת ומיכל מטה)

 
מעבר
שיחה על שעון, מבנה שעון וסוגי שעונים   
גוף הפעילות

נבקש מהתלמידים ליצור עיגול ממה שיש בטבע (ענפים, אבנים, עלים…) – זהו ה"שעון". סביבו, נבקש מהם לכתוב את השעות בשעון בעזרת פריטים מהטבע

כל ספרה בעזרת חפץ או חומר אחר מהטבע.

תרגול שם המספר : בהתאם לכל שעה כתבו את הספרה במילים  

 
מעבר

משחק בזוגות :  כתיבת מספרים בעזרת גיר ברחבת בית הספר, הבן זוג אומר נכון את המספר – תך הקפדה על שם המספר. כל תשובה נכונה מזכה בנקודה

הראשון שמגיע ל-10 נקודות מנצח  
 
סיכום

כל קבוצה מציגה את השעון שיצרה. כל תלמיד.ה אומרים במילה מה למדו בשיעור/מה אהבו במיוחד?

 

 

דילוג לתוכן