דעות קדומות – חלק א'

לומדות מנסיון

(נכתב לאחר העברת השיעור)

הערות ודגשים: לעבור בין הזוגות, לסייע לתלמידים שגילו קושי בביצוע המשימה.
בתום התערוכה לאסוף את היצורנים של הילדים.
המלצות הנוגעות להעברת השיעור שנית: מבנה השיעור היה בנוי כהלכה הייתה התחברות לנושא הפחד דרך סיפור הילדים והילדים שיתפו סיפורים אישיים בהם חוו רגעי פחד.

מחשבות של איילת ומיכל (עץ הרעיונות):

המעבר הראשון יכול להיות משחק איסוף כלשהו – כמו דואר סביבה (תביאו 5 דברים חלקים, תביאו 5 דברים ירוקים וכו') והוא יכול להיות גם ההנחיה עצמה – צרו יצור על האדמה (חשוב להדגים) ואז את איסוף החומרים יבצעו הילדים בזמן היצירה.

אם עושים את חלק א וחלק ב ברצף של שני שיעורים אפשר ליצור את היצורים על ריבוע בד (או אם אין, על האדמה)

* כיוון שתמיד יהיו ילדים שמסיימים קודם חשוב להכין משימת המשך – למשל ליצור לדמות את הבית שהיא גרה בו, אם יש לכם מחברות איתכם (ממליצה תמיד) אז אפשר למשל לבקש מהילדים לכתוב מה הדמות חושבת עלינו.
* לגבי ילדים שקשה להם ליצור באופן עצמאי – 1. אפשר לעשות איתם סיעור מוחות. 2. אולי אפשר לאפשר לעבוד בקבוצות

מערך זה הינו חלק ממאגר המערכים שהוקם כחלק משיתוף פעולה בין עץ הרעיונות לאיגוד ערים שרון-כרמל

כתבו: דיאנה ארונוב, רותי טבה, חגית בן דרור וחן בן חיון

נושא: כישורי חיים

תיאור השיעור: השיעור מתמקד בנושאים של פחד מהאחר, דעות קדומות וסובלנות

משך: שיעור (כ-45 דק')

שכבה: ג-ד

ציוד נחוץ: הסיפור "איתמר פוגש "ארנב", שאלות מוכנות לתיווך הסיפור, כלים לאיסוף החומרים, דבק, דפי A3.

תיאור הערות
פתיחה
יושבים במעגל ומספרים את הסיפור "איתמר פוגש ארנב". במהלך הסיפור מוודאים הבנה דרך שאלות. בתום הקריאה מנהלים דיון: מדוע איתמר פוחד מהארנב? נקשה על הילדים – אבל הוא לא מכיר ארנבים אז כיצד הוא מפחד ממשהו שהוא לא מכיר? (הילדים יגידו שהוא מדמיין..) האם גם לכם קרה שפחדתם ממשהו שלא הכרתם? כיצד התגברתם על הפחד? נותנים שם לתופעה זו שנקראת "דעה קדומה" בה אנו קובעים דעה על מישהו מבלי שאנו מכירים אותו רק על סמך איזשהו תפיסה/מחשבה/דמיון  מוקדם לגביו. מדוע לא טוב שתהיה דעה קדומה על משהו או מישהו? מה קורה לאחר שמכירים ומתיידדים?   
מעבר
מסבירים את המשימה – כעת גם אתם תפעילו את הדמין וכל ילד יכין את היצורון/חיה הכי מפחיד שלו. את היצורון תכינו בעזרת כל מה שנמצא בסביבה: לדוגמה: העיניים יכולים להיות בלוטים או אבנים, השער ממחטי אורן או עלים יבשים, הגוף מאצטרובל וכו. כיד הדמיון הטובה עליכם.
הילדים יוצאים לחפש חומרים מהטבע לפעילות.
בחזרה חוזרים וכדי להחזיר אותם לריכוז ומיקוד בשיעור הנלמד נשתמש בתרגיל מחיאת כף עוברת.
 
גוף הפעילות
הילדים מכינים את היצורונים: כל ילד יקבל דף עליו הוא יכין את היצורון, מי שרוצה יכול להכין גם תלת מימד. הילדים עובדים על היצורונים באופן אישי. בתום המשימה מתרכזים יחד ומתחילים סבב תערוכה. המורה עוברת בין הילדים, מתווכת במידת הצורך.
מעבר
מקיימים סבב תערוכה. כל ילד מספר על היצור שלו  -שמו ומאפייניו. שואלים את הילד שאלות מי שמעוניין.  בתום התערוכה המורה אוספת את היצורנים של הילדים.
סיכום
חוזרים למעגל – כל ילד מספר על החוויה שלו מהפעילות, כיצד תיכנן את היצור שלו ומה סייע לו.     
דילוג לתוכן