גדולתן של תגליות קטנות

אנחנו כאן בשבילכן.ם,

לאורך השנה אנחנו פוגשות מלוות ומכשירות מאות אנשי ונשות חינוך.

מפתחות מוצרים אשר תומכים ביציאה ובלמידה בחוץ.

מפיקות את הכנס הארצי לחינוחוץ – בחוץ לומדים אחרת.

פיתחנו למורות את מאגר המערכים של שיעורי חוץ הגדול בארץ, מתוך העבודה שאנחנו עושות עם שיטות יחודיות ללמידה אחרת.

אם יש לכם שאלה או בקשה אנחנו תמיד פה בשבילכם.

אנחנו עונות לכולם, מתוך אמונה ברורה בדרך, בשינוי המופלא הזה שאנחנו רוצות לראות בעולם החינוך.

יש לנו את העבודה הכי טובה בעולם ואנחנו מלאות אמונה בדרך.

לבקשות, הזמנת סדנאות ושיתופי פעולה

צרו קשר,
מיכל ואיילת

למה למידה חוץ כיתתית?

קודם כל – כי זה כיף!

החוויה של ישיבה מול מחברות וספרים בין ארבע קירות זכורה למעטים בלבד כחוויה נעימה. רובינו, זוכרים את הרצון לסיים ולצאת החוצה, לשחק, לטייל או להתבונן.

דבר שני –  זה אפשרי!

השהות בחוץ לרוב מזוהה עם מיומנות שהיה בטבע, למידה על חי וצומח או איכות סביבה. אבל הלמידה בחוץ ממש לא נגמרת בזה – אפשר בהחלט ללמוד תכנים של חשבון, הבעה, אנגלית ועוד מחוץ לכיתה.

צריכים עוד סיבות לנסות:

דבר שלישי – מוכח מחקרית שזוהי למידה משמעותית בעלת יתרונות נוספים על פני למידה בכיתה!

מחקרים מראים שיש לזה מספר יתרונות על פני למידה בכיתה, הנה רשימה חלקית של היתרונות המוכחים:

תלמידים טובים יותר

לא רק שנמצא שציונים של ילדים הלומדים בלמידה חוץ כיתתית השתפרו (גם כאשר הלמידה החוץ כיתתית שולבה כחלק קטן יחסית מהלמידה ה”רגילה”), גם כלל מיומנויות הלמידה של הילדים השתפרו: הם הפכו ללומדים עצמאיים יותר, פיתחו הבנה עמוקה ואיכותית יותר של החומר הנלמד, פיתחו כישורי למידה ומחקר ברמה גבוהה יותר. גם רמת היצירתיות שלהם בפתרון בעיות ובהתמודדות עם מגוון רחב של נושאים עלתה. מעבר לעלייה ביכולות הלמידה ובהצלחה בלימודים שחלו במהלך שילוב הלמידה החוץ כיתתית במערך הלימודים הכללי נמצא שהעלייה נשמרת לאורך זמן. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם כך שאנחנו זוכרים טוב יותר תמונות והמחשות מאשר חומר כתוב ועם מחקרים על חשיבות התנועה ללמידה.

 

 

מוטיבציה ותחושת מסוגלות

למידה חוץ כיתתית גרמה לעלייה משמעותית במוטיבציה ובתחושת המסוגלות. הממצאים נמצאו גם בתצפיות, גם בשאלונים עליהם ענו התלמידים וגם בשאלונים עליהם ענו המורים.

 

 

זיכרון טוב יותר

למידה בתנאים שונים מחזקת את הזיכרון של הדבר אותו אנחנו לומדים. הסביבה החוץ כיתתית שונה בכל ביקור בה וכמובן שונה מכיתת הלימוד. לכן, כל דבר אותו נלמד בחוץ מספר פעמים או פעם בכיתה ופעם בחוץ ייחרט בזיכרוננו טוב יותר.

 

 

מגיעים יותר לבית הספר

מחקרים מצאו ששילוב למידה חוץ כיתתית הביאה לעלייה באחוז ההגעה לבית הספר. הדבר נובע, ככל הנראה מכך שהלמידה הפכה מהנה יותר ושתלמידים אשר מתקשים לשבת במהלך יום הלימודים הרגיל התקשו פחות לקחת חלק בתהליך הלמידה בחוץ. מה שמעניין בנתון הזה הוא שהעלייה באחוזי ההגעה נשמרה גם לאחר במהלך הלימודים ה”רגיל”.

 

 

התנהגות טובה יותר

נמצא כי תלמידים אשר שולבה במערכת הלימודים הכללית שלהם למידה חוץ כיתתית הציגו שיפור כללי בהתנהגות שלהם

 

 

תקשורת טובה יותר

בין התלמידים התפתחה תקשורת טובה ועשירה יותר לאחר ביצוע משימות לימודיות בלמידה חוץ כיתתית. כמו כן מצאו כי התקשורת בין התלמידים למורים והיחס למורים השתפר כתוצאה מהלמידה החוץ כיתתית

 

 

ירידה בלחץ

בלמידה חוץ כיתתית על פני זמן משפיעה על רמות הלחץ של הלומדים. אחד המדדים ללחץ הוא קורטיזול אשר מופרש בגופינו בכמויות משתנות במהלך היום ואמור לרדת סביב שעות הצהריים ולהגיע למינימום בלילה. כאשר אנו לחוצים גופינו מפריש יותר קורטיזול. במחקר שנערך לאחרונה נמצא שרמת הקורטיזול אצל ילדים ששולבה במערכת הלימודים שלהם למידה חוץ כיתתית ירדה באופן תקין בצהריים ואילו אצל ילדים שלא שולבה אצלם למידה חוץ כיתתית נותרה רמת הקורטיזול גבוהה לאורך כל היום. משמעות הדבר היא כי הילדים חוו לחץ גבוה יותר ומתמשך, דבר המשפיע על בריאותם ויכולתם לקלוט ולעבד מידע חדש ואף לעשות שימוש בידע קודם. כמו כן, שהות בחוץ גורמת להפרשה של סרוטנין, שהוא דווקא הורמון השמחה שלנו.

 

 

תלמידים בריאים יותר

מעבר לכך שילדים רגועים יותר הם בריאים יותר (הדבר נובע מהשפעות של לחץ על מערכת החיסון), ארגון הבריאות העולמי כבר קבע ש”יושבנות” הינה מחלה אשר נזקיה מרובים. השהות בחוץ, בתנועה, בלמידה מצמצמת את משך הישיבה בכיתה בלי לוותר על עיסוק בתוכן הלימוד.

 

 

אכפתיים יותר כלפי הסביבה

כבר לפני 20 שנה פוסם מחקר על כך שלמידה חוץ כיתתית תורמת לאכפתיות של הלומדים כלפי הטבע.

 

 

אכפתיים יותר כלפי הקהילה

נמצא במחקרים עדכניים כי היחס החיובי הינו כלפי הסביבה במובן הרחב, כלומר גם הסביבה הטבעית אבל גם הקהילה. נמצא כי תחושת השייכות לקהילה ולטבע עלתה ואתה תחושת המחויבות האישית.

דבר אחרון – אתם לא הראשונים אז יש במי להיעזר וממי ללמוד

מעבר לכך שלמידה חוץ כיתתית מן הסתם הייתה צורת הלמידה האנושית הראשונה, החזרה ללמידה זו בעידן המודרני כבר מעוגנת בבתי ספר רבים, באנגליה יש כבר עמותה אשר מרכזת, חוקרת ומקדמת את הלמידה החוץ כיתתית ברמה הלאומית ואפילו וויקיפדיה כתבו יש ערך שלם המוקדש לכך, בכל רחבי העולם קיימים מרכזים ללמידה חוץ כיתתית ובארץ משרד החינוך כבר כתב חוברת בנושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן