איך ליצור הקשבה ושיח בחוץ

אנחנו כאן בשבילכן.ם,

לאורך השנה אנחנו פוגשות מלוות ומכשירות מאות אנשי ונשות חינוך.

מפתחות מוצרים אשר תומכים ביציאה ובלמידה בחוץ.

מפיקות את הכנס הארצי לחינוחוץ – בחוץ לומדים אחרת.

פיתחנו למורות את מאגר המערכים של שיעורי חוץ הגדול בארץ, מתוך העבודה שאנחנו עושות עם שיטות יחודיות ללמידה אחרת.

אם יש לכם שאלה או בקשה אנחנו תמיד פה בשבילכם.

אנחנו עונות לכולם, מתוך אמונה ברורה בדרך, בשינוי המופלא הזה שאנחנו רוצות לראות בעולם החינוך.

יש לנו את העבודה הכי טובה בעולם ואנחנו מלאות אמונה בדרך.

לבקשות, הזמנת סדנאות ושיתופי פעולה

צרו קשר,
מיכל ואיילת

איך ליצור הקשבה ושיח בחוץ

היציאה החוצה יכולה להיות חוויה מעצימה, השיח בקבוצה יכול להוות חלק גדול ומשמעותי בכך, אולם, הדבר תלוי באפשרות לשוחח ובאופי השיח.

כדי לייצר שיח משמעותי צריך הקשבה, אך לא קל להביא ילדים (ולפעמים גם מבוגרים) להקשיב זה לזה. בחוץ זה עוד יותר קשה, יש המון דברים מעניינים מסביב כל הזמן שמושכים את תשומת הלב ואיתה את ההקשבה.

נתייחס לשני מרכיבים בשיח הקבוצתי – השיח שאנו מעוניינים בו והקשבה. 

כולם רוצים שיקשיבו להם ולכולם יש משהו מעניין לומר, אבל לא כולם יודעים לקחת את “זכות” הדיבור. איך אנחנו מייצרים מרחב שבו מה שיש לכל אחד לומר הוא חשוב? 

אנחנו בטוחות שתמצאו את הדרך שלכם!

מוזמנים בנוסף לקחת מאתנו כמה עצות:

להשתמש בחפץ הקשבה – זה יכול להיות מקל מיוחד, אבן, משהו שהכנתם או הבאתם. אנחנו מספרות לילדים שהמקל הוא מקל קסמים – כשמישהו מחזיק בו כולם מקשיבים רק לו. עבור הקבוצה, המקל (החפץ), מסמן שזה זמן של הקשבה, עבור המדבר זה משהו להאחז בו, זו זכות דיבור מאוד חזקה. לא כולנו מרגישים שאנחנו יכולים לדבר, או מאמינים שיקשיבו לנו, השימוש במקל הקשבה יכול להביא לכך שהביישנים פתאום ימצאו את האפשרות לדבר. אפשר אפילו לעשות פעילות להכנת מקלות הקשבה וכל יום לבחור מקל אחר להשתמש בו. 

ישיבה במעגל – אל תוותרו על זה! השתמשו ברגליים מגנטיות ושבו במעגל, יש שיח אחר לחלוטין כשכולם רואים את כולם (לקריאה מה זה רגליים מגנטיות לחצו כאן), 

לשאול שאלות ובאמת להקשיב ולהתייחס לתשובה – אין דבר שעוזר להרגיש שאתה יכול לדבר כמו ממישהו שבאמת מקשיב לך. דגש קטן – הקשבה בלי מחשבה מה אני הולך לענות :).

הקשבה למרחב – אם נתייחס למרחב כשותף שלישי בפעילות (אנחנו-הקבוצה-המרחב), תרגילים של הקשבה למרחב יכולים כמובן להיות נושא לשיח בקבוצה אבל יותר מזה, את היכולת להקשיב צריך לתרגל וכשמתרגלים להקשיב למרחב, קל יותר גם להקשיב לחברים. 

תרגילי הקשבה למרחב:

1. sit spot – מבקשים מהילדים למצוא פינה נעימה, לקחת רגע של שקט, להתבונן ולהקשיב, לגלות שיש כאן צמחים, רוח וחיות. לגלות איזה סיפורים אפשר לשמוע. לא תמיד קל להיות בשקט, בטח לא לילדים. נסו, וגלו מה זה יכול לתת להם ולכם. בגלל שקשה לילדים להיות בשקט, אחרי שהם מתפזרים למקומותיהם, אנחנו סופרים יחד מ-5 ל-0, ואז ב-0 כולם משתתקים יחד.

2. הנחייה של הקשבה לכל הקבוצה (במעגל) – ההנחיות כתובות בקלף הקשבה של חכמת טבע (מצורף למטה) אנחנו מאוד אוהבות להשתמש בתרגיל זה כסיום לפעילות, זה נותן רגע לרשום בתוכנו את מה שהיה ולצאת לדבר הבא מתוך פניות. המעברים בין הפעילות לזמן חופשי, בין החוץ לפנים קשים לכולנו. מצאנו שזו אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות את המעברים חלקים ונעימים.

אז מה עושים כשמישהו מהקבוצה אומר משהו שאנחנו לא רוצים שיהיה בשיח שלנו – בדרך כלל נרצה לומר “לא כך אנו מדברים”. אבל, אפשר לעשות זאת גם אחרת ולשאול – “מה המטרה שלנו כאן והאם מה שנאמר משרת אותה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן